Het probleem
In 1993 ging de eerst klikbare banner online en zo werd ook voor het eerst aan digitale marketing gedaan. Intussen zitten we bijna drie decennia verder en we kunnen ons geen marketingstrategie bedenken zonder een digitaal karakter.
We weten allemaal dat men heel wat mensen kan bereiken via digitale marketing. Bovendien kan je dankzij de grote hoeveelheid aan datapunten heel gericht jouw doelpubliek targetten en énkel betalen voor het bereiken van deze mensen.
Via digitale marketing kan je ook meer gaan focussen op ‘performance’. Zo laat digitale marketing je toe om te gaan bieden naar bepaalde acties dat je wil dat je doelpubliek onderneemt. Dit is geen optie bij traditionele marketing. Een advertentie in de krant zal altijd dezelfde boodschap bevatten, ongeacht de persoon die deze leest. Je kan deze boodschap niet specifiek aanpassen per doelgroep of naar hun positie in je marketing funnel.
Maar belangrijker nog: met performance marketing betaal je énkel voor de behaalde resultaten. Dit is juist wat performance marketing zo uniek & aantrekkelijk maakt.
De vraag is dan: hoe kan jij dit toepassen binnen jouw situatie? Hoe kan jij de effectiviteit van jouw campagnes verhogen dankzij performance marketing & slechts betalen voor het bereiken van jouw doelpubliek? Meer nog, hoe kan je jouw resultaten garanderen?
In deze cursus gaan we al deze vragen beantwoorden. Bovendien zetten we je meteen aan het werk & kan je performance marketing onmiddellijk toepassen binnen jouw marketingstrategie.
Wat leer je in deze cursus?
- Verschil tussen brand en performance marketing
- Hoe je van een bedrijfsdoelstelling naar een campagnedoelstelling gaat
- Hoe je doelgroepen online kan definiëren
- Welke media kanalen & ad format kiezen
- Alles over biedstrategieën voor ad platforms
- Hoe je kan bieden op omzet (tCPA & tROAS)
- Hoe je de resultaten kan meten
- Attributiemodellen
- En nog veel meer!
Hoe is de cursus opgedeeld?
We weten dat digitale marketing onmisbaar is geworden binnen het grotere marketing kader. Echter, wat bedoelt men hier nu exact mee en wat zijn de concrete voordelen van digitale marketing? Bovendien bespreekt Jeroen het verschil tussen brand & performance marketing.
LES 1 | Traditionele Marketing vs. Digitale Marketing
LES 2 | Brand Marketing vs. Performance Marketing
Het management team definieert strategische doelstellingen. De vraag is dan: hoe vertaalt men die doelstellingen op campagne niveau?
LES 1 | Bedrijfsdoelstellingen
LES 2 | Marketingdoelstellingen
LES 3 | Mediadoelstellingen
LES 4 | Campagnedoelstellingen
Eén van de krachten van digitale marketing is dat je veel preciezer je doelpubliek kan targetten en dus ook énkel voor deze mensen hoeft te betalen. In dit hoofdstuk bespreken we hoe jij jouw doelpubliek online kan definiëren.
LES 1 | Verschil tussen traditionele en digitale marketing
LES 2 | Doelgroepen op basis van demografische gegevens
LES 3 | Doelgroepen op basis van interesses
LES 4 | Doelgroepen op basis van aankoop signalen
LES 5 | Doelgroepen op basis van hun vorige acties
Indien je tot hiertoe alle hoofdstukken hebt gedaan, ken je reeds het verschil tussen brand en performance marketing, het nut van bedrijf-, marketing-, media- en campagne doelstellingen. Daarnaast weet je welke verschillende doelgroepen er bestaan. De vraag is nu waar je deze doelgroepen kan bereiken en hoe je deze zal bereiken. Precies hetgeen we in dit hoofdstuk zullen bespreken.
LES 1 | Introductie tot marketing taal
LES 2 | Media
LES 3 | Formats
LES 4 | Video
LES 5 | Display
LES 6 | Search
LES 7 | Shopping
Tot dusver weten we in welk media we moeten investeren. We weten verder ook via welk format. De vraag is nu nog: hoeveel? Hoeveel zal men investeren om het gewenste resultaat te behalen? En wat zijn de verschillende biedstrategieën waar men op kan inspelen?
LES 1 | Verschil tussen traditionele en digitale marketing
LES 2 | Waarom betalen we?
LES 3 | Hoe werkt de auction?
LES 4 | Wat betalen we nu eigenlijk?
LES 5 | Biedstrategie: bieden voor reach
LES 6 | Biedstrategie: bieden voor acties of conversies
LES 7 | Biedstrategie: bieden voor omzet
LES 8 | Voorbeeld van tCPA en tROAS
LES 9 | Hoe ver kunnen we gaan?
Meten is weten. En dit geldt zéker binnen performance marketing! Immers, typerend aan performance marketing is dat je de investeringen meteen kan linken aan de resultaten. Hoe je dit nu precies kan doen, is het onderwerp van dit hoofdstuk.
LES 1 | Verschil tussen traditionele en digitale marketing
LES 2 | Performance Metrics
Les 3 | Efficiency Metrics
In dit hoofdstuk/videoles bespreken we kort de verschillende attributiemodellen. Dit heeft ook een belangrijke invloed op de analyse van je digitale marketing initiatieven.
Ten slotte eindigt Jeroen graag nog met 3 trends binnen digitale marketing. Je kan hier vandaag best al op inspelen.
LES 1 | Mobile first
LES 2 | Video
LES 3 | Natural Language Processing
We sluiten de cursus af met een 1-on-1 interview tussen Jeroen en Dylan, medeoprichter van Usights.
Maar wie is Jeroen nu eigenlijk?
Jeroen zijn carrière startte enkele jaren geleden in FMCG Marketing en Sales, waarna hij besloot om verder te gaan in AdTech.
In 2018 werd hij B2B Marketeer bij Google België om vervolgens strategic consulting te doen voor hun grootste klanten in België vanuit Google Dublin.
Intussen werkt Jeroen voor Pinterest als program manager om hun SMB business in EMEA te schalen.
Afgelopen jaren heeft Jeroen het genoegen gehad om bij volgende bedrijven te werken