Het probleem
Intuïtie is het grote probleem in sales. Ook al heb je vaak een goede intuïtie, je wil daar niet afhankelijk van zijn bij je pipeline reviews. Integendeel, je wil zekerheid hebben over je opportuniteiten.
Wat als één van volgende vragen aan jou gesteld wordt: Hoeveel opportuniteiten ga je kunnen closen dit kwartaal? Hoe zit het met deze opportuniteit? Wat heeft de klant al kwijt gegeven? Waarom heeft de klant ons nu nodig?
Je herkent de vragen mogelijks wel. Het zijn die stressvolle vragen uit de pipeline reviews. Als je die vragen vaak laat volgen met een “uh”, “ik weet het niet”, “ik denk dat die zal vallen” of met een voorspelling dat vaker verkeerd is dan juist, dan mis je structuur in je aanpak.
En dat moeten we gaan veranderen. Het is tijd om een systeem te introduceren om aan pipeline management te doen. Niet alleen ga je intuïtie vervangen door objectiviteit, maar ga je ook in staat zijn om je forecast accuracy drastisch te verhogen.
Enerzijds ga je met deze opleiding in staat zijn om een systeem te implementeren waarmee je de status van elke opportuniteit individueel goed kan inschatten en berekenen. Anderzijds ga je jouw pipeline efficiënter kunnen beheren, die een correcte weerspiegeling toont van de gezondheid van de onderneming.
Wat leer je in deze cursus?
- Wat de verschillende fases zijn van een sales pipeline
- Wat je in elke fase moet geven aan de klant en krijgen van de klant
- Hoe goede en slechte opportuniteiten van elkaar onderscheiden
- Hoe je je forecast accuracy kan verbeteren
- De do's & don'ts van Pipeline Management
- Hoe een pipeline reviewen
- Wanneer je best een opporuniteit killt
- Wat te doen bij een pipeline gap
- En nog veel meer!
Hoe is de cursus opgedeeld?
We beginnen eerst met ons de vraag te stellen waarom aan pipeline management doen? Waarom is dit zo belangrijk? En zoals je snel zult merken, is het niet enkel van belang voor de verkoopsafdeling, maar wel voor de gehele organisatie.
LES 1 | Wat is pipeline management?
LES 2 | Waarom is pipeline management belangrijk?
LES 3 | Intro tot de fases van de pipeline
LES 4 | De bronnen voor nieuwe opportuniteiten
LES 5 | Funnel vs. Pipeline
Wat zijn nu de verschillende fases van de pipeline? En wat moet er gebeuren in elke fase? Meer bepaald: wat moet je krijgen van de prospect en wat moet jij geven in elke fase, zodat de opportuniteit door kan gaan naar de volgende fase?
LES 1 | De Discovery fase
LES 2 | De Demo fase
LES 3 | De Validation fase
LES 4 | De Negociate fase
LES 5 | De Commit fase
LES 6 | De Close (Won) fase
LES 7 | De Close (Lost) fase
LES 8 | Wat na de closing?
Waar kan jij nu rekening mee houden om beter in controle te zijn van je pipeline en opportuniteiten? Cedric geeft je een aantal zaken om op te letten.
LES 1 | De do’s & don’ts van pipeline management
LES 2 | Wanneer & waar zet je een lastenboek in de pipeline?
LES 3 | De 4 factoren die bepalen waaraan jij je tijd moet spenderen
Als verkoper ben jij verantwoordelijk voor een zo realistisch mogelijke weergave van wat je verwacht binnen te halen. Hoe realistisch is die weergave bij jou? Hoe kan men de gezondheid van je pipeline challengen? Dit zijn de hoofdvragen die besproken worden in dit hoofdstuk.
LES 1 | Hoe identificeer je een gezonde pipeline?
LES 2 | De pipeline review
LES 3 | De pipeline gap
LES 4 | Het belang van een goede forecast
Een paar oefeningen om af te sluiten! Met een paar voorbeelden laat Cedric zien waar je goed op moet letten.
Vanuit Usights waren we erg geïnteresseerd in het verhaal van Cedric. Bekijk in deze bonus video hoe Cedric van geschiedenis student in sales beland is en hoe hij geëvolueerd is tot de sales leader die hij vandaag geworden is.
Maar wie is Cedric nu eigenlijk?
Cedric’s missie & passie is het schalen van high performing sales teams & high revenue streams.
Reeds meer dan 20 jaren is Cedric actief in de sales wereld en heeft hij het geschopt tot o.a. VP Sales, Sales Director, Head of Sales van bedrijven zoals Indeed.com, Veritas, NVIDIA en anderen.
Daarnaast heeft Cedric Jump Foundation opgericht, waarmee hij vele ondernemers helpt met het implementeren van robuuste systemen om omzet te voorspellen en verkoopmiddelen te optimaliseren.
Telkens wanneer Cedric zijn Pipeline Management systeem introduceert bij bedrijven, merkt hij snel een verbetering in zowel performantie als efficiëntie.
Nu wilt Cedric dit systeem met jou delen zodat ook jij een beter presterende verkoper of sales manager kan worden.
Afgelopen jaren heeft Cedric het genoegen gehad om velen te helpen in het schalen van hun sales:
Course Content
Course Includes
- 10 Lessons
- 27 Topics
- Course Certificate