Strategic Account Management

· 04/09/2021

Het probleem

“Tegen 2025 zullen er wereldwijd 25 miljoen sales jobs verloren gaan”, aldus Forrester. Dat wil niet alleen zeggen dat de minder goede verkopers zullen wegvallen, maar dat er ook meer zal verwacht worden van de goede verkopers. Maar wat betekent dit concreet voor account managers?

Dit betekent dat account managers over een grote hoeveelheid vaardigheden moeten beschikken. Ze moeten economisch & macro-economisch inzicht hebben, over diplomatische skills beschikken, kunnen netwerken, op verschillende niveaus spreken. Ze moeten daarnaast ook meedenken met de klant en nieuwe ideeën helpen uitvoeren. De account manager moet uitgroeien tot een trusted advisor.

Hij moet de business van de klant door en door kennen en deze begrijpen alsof hij er zelf deel van uitmaakt. In welke business zit de klant? Wat zijn hun ambities? Hun challenges? Hun klanten? Concurrenten? Wie zijn de contactpersonen? Wat voor beïnvloeders of beslissingsnemers zijn er en hoe ga je met hen om?

Ten slotte, Een goede account manager werkt telkens een gedetailleerd account plan uit. Een account plan dat door de hele organisatie gebruikt kan worden om het meeste te halen uit de relatie met de klant. Het is tijd om een goede & strategisch sterke account manager te worden!

Het doel van deze cursus is simpel:

  • Begrijp de klant door en door
  • Bepaal de opportuniteiten voor de klant
  • Win zo meer respect van de klant
  • Verkoop meer als gevolg
  • En doe dit op een systematische manier

Deze cursus is vooral relevant voor junior account managers.

Wat leer je in deze cursus?

Hoe is de cursus opgedeeld?

We beginnen eerst met ons de vraag te stellen hoe de rol van de account manager geëvolueerd is doorheen de jaren en waarom het dus juist zo belangrijk is geworden om aan excellent account management te doen.

LES 1 | De toekomst van de account manager

LES 2 | De verkoper moet meer waarde creëren

LES 3 | Sales vs. Account Management

Een goede account manager onderscheidt zich van de gemiddelde account manager omdat hij rekening houdt met de “bigger picture”, maar wat bedoelen we hier mee? In dit hoofdstuk bespreken we hoe de account manager zichzelf moet evalueren en wat de componenten zijn van een goede klantenrelatie.

LES 1 | Het REC model

LES 2 | De componenten voor een goede klantenrelatie

We hebben reeds meermaals gezegd dat de account manager een relatie moet opbouwen en onderhouden met zijn klanten. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op “wie” deze klanten zijn. Zo bespreken we achtereenvolgens twee modellen om de relatie te onderhouden, welke klanten voor jou de hoogste waarde hebben, welke soorten decision makers er bestaan en hoe je met ieder van hen moet omgaan.

LES 1 | Zandloper vs. Matrix model: hoe de relatie managen

LES 2 | Customer profiling & segmentatie: welke klanten zijn jou het meeste waard

LES 3 | De soorten decision makers & de DMU

In dit hoofdstuk bespreken we de taken en verantwoordelijkheden van de account manager. Wat moet en kan hij doen om zijn positie bij de klant te versterken? We bespreken het aankoopproces van de klant, hoe je aan defensief & offensief account management kan doen, hoe je een value proposition kan opstellen en wat er allemaal in een account plan moet staan om het meeste te halen uit je klanten. Dit laatste zal je zelf kunnen opstellen a.d.h.v. onze template.

LES 1 | Het aankoopproces

LES 2 | Defensief vs. Offensief Account Management

LES 3 | Value proposition

LES 4 |Account Plan

Jan sluit de cursus af met een paar kritische vragen in de vorm van een checklist. Hoe beter en vlotter je die vragen kan beantwoorden, hoe beter jouw account management aanpak. Bekijk daarom die vragen regelmatig voor elk van je accounts.

Maar wie is Jan nu eigenlijk?

Jan heeft ruime ervaring als sales director en als sales consultant.

Hij was sales director van Hewlett Packard (HP) en executive vice president bij Ubizen, destijds de grootste security integrator in Europa. Met zijn consulting bedrijf Valueselling verbeteren hij en zijn team al meer dan 20 jaar de effectiviteit van verkooppersoneel binnen internationale bedrijven. Dit doen ze aan de hand van sales training en coaching.

Hij heeft tevens verschillende sales boeken geschreven, waaronder “Sales Effectiveness” en “How to sell your value and your price”.

Afgelopen jaren heeft Jan het genoegen gehad om o.a. met volgende bedrijven te werken

Not Enrolled
€95 (excl. BTW)

Course Includes

  • 8 Lessons
  • 12 Topics
  • Course Certificate
Video format is not supported, use Youtube video or MP4 format.

info@u-sights.be

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Vraag de opleiding aan bij je manager

Is dit een opleiding waar je graag je opleidingsbudget aan wil besteden? 

Laat hier de gegevens van je manager achter. Wij zullen hem/haar een e-mail sturen dat je geïnteresseerd bent in deze opleiding.

Still need to discuss this with your manager? 

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Ontvang je gratis e-boek!

We zijn toegewijd aan uw privacy. Usights gebruikt de informatie die u ons verstrekt om contact met u op te nemen over onze relevante inhoud, producten en diensten. U kunt zich op elk moment afmelden voor deze communicatie. Voor meer informatie, bekijk ons privacybeleid.

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Request Start-Up Membership

Only for companies younger than 3 years.

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!

Become a Free Member

or

By continuing, you accept our Terms & Conditions and our Privacy Policy

Opleidingsbudget gebruiken? Vraag het aan je manager!